Op Yacht in Afrika

Enige tijd geleden hebben wij ook het contract getekend bij Yacht. Omdat de foto’s hiervan door logistieke problemen even op zich lieten wachten, is dit bericht eigenlijk al iets gedateerd. Toch wilden wij het graag met iedereen delen.

Robbert-Jan, Bogdan en Dhr. Ockels.

Yacht, die velen wellicht al kennen als sponsor in de schaats- en hockeywereld, draagt ook op maatschappelijk vlak haar steentje bij aan diverse activiteiten. Zo is Yacht zeer betrokken bij het project waar wij langsgaan in Sierra Leone. Ze sturen geregeld eigen mensen naar Sierra Leone en de proef palmolieplantage van 70 ha. is te danken aan deze betrokkenheid. Ook kunnen er dankzij Yacht een viertal TU Delft studenten deze zomer op stage naar de waterkrachtcentrale. Voor hen zullen wij alvast een klein vooronderzoek doen.

Welke maat heb ik nodig?

Vorige week woensdag hebben wij een bezoek gebracht aan Yamaha Europe gevestigd in Schiphol Rijk. We gingen langs om de maat op te nemen voor de motorpakken die we allemaal zouden krijgen.

Een korte compilatie.

Dr. Overbosch van de Travel Clinic

Tijdens de voorbereidingen zijn wij meerdere malen langs de Travel Clinic in Rotterdam geweest voor vaccinaties, medisch advies en alle ins en outs rond Malaria.

We hebben een kort interview gehouden met Dr. Overbosch. Hij verteld o.a over de Travel Clinic én onze reis.

Hogeschool INHOLLAND Delft

Met vreugde delen we jullie mee dat een laatste grote partij zich heeft aangesloten bij ons sponsoren gilde. Hogeschool INHOLLAND Delft heeft afgelopen week besloten om het AfricAlive project te steunen. Hierdoor zullen wij nog meer toekomstige ingenieurs kunnen bereiken met informatie over duurzame technologie en deze ‘ingenieurs van de toekomst’ inspireren tot grote projecten en duurzame ideen.

Ontwerp nieuwbouw INHOLLAND Delft

Doenan:
Het ging allemaal heel snel vanaf het moment dat ik dinsdag 15 mei op het Sipke Wynia (studievereniging INHOLLAND Delft Luchtvaart techniek) Symposium mijn oud docenten vertelde over het project dat ik ging ondernemen. Een zeer enthousiaste reactie van het docenten team en de opmerking dat er nog wel een potje over was leiden tot een eerste voorstel op woensdag. Hemelvaart donderdag en ‘vrij’dag waren geen werkdagen dus ging ik maandag ochtend direct naar INHOLLAND. Na wat hulp van de docenten kreeg ik een 5 minuten audientie bij 1 van de leden van het Management Team. In een razend tempo een 20 minuten presentatie in 5 minuten proppen had blijkbaar genoeg indruk gemaakt om de volgende dag een Management vergadering aan ons project te wijden.

Diezelfde dinsdag kreeg ik een telefoontje van het Management Team van INHOLLAND Delft dat zij veel voordeel zagen in een samenwerking. Het contract ben ik de dag daarna gaan tekenen toen ik de posters en flyers kwam uitdelen die dezelfde ochtend vers van de pers waren gerold.

We zijn blij met de steun van Hogeschool INHOLLAND Delft aan dit project en verwachten veel voor elkaar te kunnen betekenen.

Drukdrukdruk

Nu het vertrek op 8 juni steeds dichterbij sluipt, neemt de druk om alles op tijd af te krijgen ook steeds verder toe. Dit gaat wel eens ten koste van het plaatsen van nieuws, en dat terwijl er nieuws genoeg is. Zo hebben wij gisteren de motoren uitgereikt gekregen door de president van Yamaha Europe. Gehuld in een complete Yamaha outfit, bestaande uit Laarzen, broek, bodyprotector, jas, handschoenen en crossbril, zijn er daarna de nodige teamfoto’s gemaakt.

Teamfoto Yamaha-style

Daarna was het tijd om ook deze samenwerking te bezegelen met een handtekening onder ons contract. Omdat Nissan en Yamaha op steenworp afstand van elkaar liggen, zijn we daarna direct doorgegaan naar Nissan om ook daar ons contract te tekenen. Hier zijn alleen geen foto’s van.

Krabbeltje eronder

Het Expeditievoertuig

Naast de 3 motoren zullen wij ook met een expeditievoertuig reizen en wel een Nissan Pathfinder, ter beschikking gesteld door Nissan Nederland. Nissan heeft onlangs een ambitieus plan gepresenteerd dat voorziet in minder CO2 uitstoot, schonere productieprocessen, zuinigere auto’s en de ontwikkeling van auto’s op alternatieve brandstof. Dit Nissan Green Program sluit natuurlijk goed aan bij onze doelstellingen, en we zijn er dan ook trots op dat Nissan onze expeditie ondersteunt.

Dit is 'm dan

De Pathfinder zal worden voorzien van een bodemplaat, speciale vering en schokbrekers, een roofrack, een aluminium kisten systeem, en een hele waslijst aan apparatuur. Verre reizen zijn deze robuuste vier-bij-vier niet vreemd, want hoewel de auto amper een half jaar oud is, is hij onlangs naar Singapore gereden. Dit was in het teken van de Cabriochallenge waarbij de auto eveneens als support vehicle fungeerde. Volgens Autovisie – de organisator – is dit de langst mogelijke tocht die te maken is over land vanuit Nederland. Wij bedanken Autovisie dan ook voor het inrijden van onze Pathfinder, want volgens hem kwam ie pas net lekker op gang

 Lekker buitenspelen

De foto hierboven is ‘onze’ Pathfinder, lekker in de modder aan het spelen, ergens in Siberië. Dit avontuur heeft echter ook z’n schaduwkant, want de Pathfinder staat nu op de boot terug naar Nederland, waar deze 27 mei pas aankomt. Oftewel wij hebben slechts 10 dagen de tijd om de auto Afrika-ready te maken. Het zal onze eerste grote test op improvisatievermogen worden, maar met een goede voorbereiding moet ook dit goed komen.

Geen motorexpeditie zonder Motoren…

Daarom zullen wij onze expeditie voltooien op een drietal Yamaha XT660R Dakar motoren. Deze allroad motoren zijn bij uitstek geschikt voor onze tocht, die ons door stoffige woestijn, over weggespoelde modderpaden en via onbegaanbare wegen zal leiden.

yamaha1.gif

Yamaha stelt ons vanaf 25 mei de drie motoren beschikbaar, zodat wij er eerst nog de hoognodige off-road trainingen mee kunnen volgen, ze kunnen laten bestickeren en er wat mooie foto’s van kunnen schieten.

Het concept van de Yamaha XT is al meer dan 25 jaar oud. De 25 jaar ervaring hebben ervoor gezorgd dat dit één van de meest betrouwbare motoren is die je kan vinden. Met 660 cc is het geen zware motor, hij levert echter nog steeds een pk’tje of 50. Daartegenover staat het lage gewicht van de motor (165 kg) waardoor de motor zelfs in het ruigste terrein makkelijk onder controle te houden is. Op onderstaande foto is ook duidelijk te zien welke aanpassingen er onder andere aan de XT660R gemaakt zijn om hem Afrika-bestendig te maken. Het meest in het oog springend zijn de koffers, de handlebars en de Bashplate die de uitlaat beschermt; minder zichtbaar zijn bijvoorbeeld de verende rem- en koppelingspedalen voor het geval dat de motor hierop mocht vallen. Al met al motoren waarmee wij vol vertrouwen aan onze expeditie kunnen beginnen.

yamaha-xt660-dakar1.jpg

Driehonderdentwaalf

De kosten van onze expeditie ontstaan niet alleen tijdens het reizen, zo bleek deze week. Om met een gerust hart aan de grote reis te beginnen moet er nog heel wat geregeld worden. Zo bleek dat we voor negentien landen van tevoren al een visa moesten regelen; na een drukke week zijn we 312 pasfoto’s, 768 paspoortpagina’s en 114 visa rijker en grofweg 12.000 Euro armer. Doe hier dan vervolgens nog 8 verzekeringen, 4 Carnet de Passages en 5 bankgaranties bij, en dan hebben we het alleen nog maar over de papieren rompslomp. Bij elkaar goed voor zo’n duizend pagina’s papierwerk. Het goede nieuws is dat het er op begint te lijken dat we alles nog voor 8 Juni geregeld krijgen.

Goed, het houdt je van de straat…

Contract E.ON getekend!

We schrijven 4 mei 2007, de zon schijnt en terwijl de AfricAlive crew zich rond een uurtje of vier richting Capelle a/d IJssel begeeft, is er letterlijk geen wolkje aan de lucht. We zijn namelijk op weg naar het hoofdkantoor van E.ON, om aldaar de ondersteuning van E.ON formeel te besluiten. Ditmaal niet in pak, maar gehuld in onze nieuwe teamkleding. Helaas konden Hans en Doenan er niet bij zijn.

Nadat we alle vorderingen en nieuwe ideeën besproken hadden, was het dan eindelijk zover; een handtekening onder onze overeenkomst! Uiteraard zijn wij nog steeds erg blij over het vertrouwen dat E.ON ons schenkt, en hun slogan geldt dan ook zeker voor ons: “E.ON geeft ons nieuwe energie!”