<< Terug

Aanpassingen aan de Pathfinder.

Om de Pathfinder Afrika waardig te maken, hebben we de volgende aanpassingen gedaan:

  • Heavy Duty schokbrekers, zwaardere veren, bodemplaat en modderbanden
  • Binnen alles eruit op drie zitplaatsen na
  • Aluminium kisten systeem om alles orderlijk te houden
  • Imperiaal op het dak, voor extra bergruimte
  • Auto rondom bestickerd
  • Terreinrijdcursus gevolgd

Omdat we zwaar bepakt zouden zijn en de wegen slecht zouden worden, hebben we in overleg met Nissan de nodige aanpassingen gedaan aan het onderstel. Zo is er door de firma Tijsterman een set Old Man Emu schokbrekers ondergeschroefd in combinatie met een zwaardere verenset. Hierdoor waren wij ervan verzekerd dat de schokbrekers, die al een zware tocht achter de rug hadden naar Singapore, het niet zouden begeven. Door de zwaardere veren stond de Pathfinder zo’n 10 cm. hoger op zijn poten, zodat we wat meer bodemspeling hadden. Iets dat op erg slechte wegen nog wel eens van pas zou kunnen komen. Helaas raakten we vooral aan de achterkant de nodige centimeters kwijt, omdat de auto nogal zwaar beladen was.

Ook monteerde dhr. Tijsterman - zelf een Dakar veteraan – nieuwe grove modderbanden, zodat we minder snel vast zouden komen te zitten. Een bodemplaat was voor zijn reis naar Singapore reeds geplaatst, dus dat kwam mooi uit. Eigenlijk hadden we ook nog een extra brandstoftank willen plaatsen, maar hier was simpelweg geen tijd meer voor en we hadden een actieradius van meer dan 700 kilometer, dus daar zouden we een heel eind mee moeten komen.

Omdat we de auto echt als huis zouden gaan gebruiken, hebben we binnen eerst alles eruit gehaald wat we niet nodig hadden, zoals 3 stoelen en de bekleding achter. Hierna hebben we voornamelijk met houtplaten en aluminium profielen een systeem gemaakt waardoor we in de acherbak zes aluminium kisten (40 x 40 x 80 cm) van 90 liter erin kwijt konden. Daarvoor konden we de zes Michelin reservebanden voor de motoren kwijt, en de nodige bagage. Alles was met behulp van spanbanden goed vast te zetten.

Op het dak hebben we een custom-made imperiaal gemaakt van houtplaten verstevigd met aluminium hoekprofielen. Door deze te bevestigen tussen de al bestaande dakrails, konden we het aan beide kanten met 6 dikke bouten vastzetten en lag het zwaartepunt ook nog lager dan bij een conventioneel imperiaal. Op het dak konden we daardoor nog vier 90 liter aluminium kisten, zandplaten, een schep en drie stoelen kwijt. Boven op de imperiaal konden mooi de 6 zonnepanelen bevestigd worden.

Om de auto uiteindelijk helemaal af te maken en de sponsoren hun exposure te geven is deze volledig bestickerd bij Mafa design in Delft. Helaas hadden we door de verlate boot maar één dag voor het bestickeren, waardoor er simpelweg geen tijd was om alles erop te plakken, maar de auto zag er beter uit dan we van te voren gehoopt hadden, ook al zat op de achterklep niet alle bestickering.


Het oorspronkelijk ontwerp

Verder hadden we het volgende bij ons:

  • 3 sleeplinten, 3 grote harpen en een extra trekoog aan de voorkant
  • Airjack, soort krik die werkt m.b.v. uitlaatgassen
  • Lightforce Verschijners
  • 80 Ah gelaccu van Deta.nl met 1000W/220V sinusomvormer
  • 3 twintig liter jerrycans voor extra brandstof voor de motoren
  • Electrische pomp voor de banden
  • Zandplaten en schep
  • Intercom systeem om met de motoren te kunnen communiceren
  • Keramisch waterzuiveringssysteem

Om zelf ook beter voorbereid te zijn op het ruwe terrein, heeft Erik Noort ons gedurende een dag meegenomen om ons de fijne knijpjes van het off road rijden bij te brengen. Dit leverde de volgende beelden op.

Ten slotte willen we Erik van Oeveren van harte bedanken voor het gebruik kunnen maken van zijn garage en zijn 2 weken lange volledige inzet om alles op tijd af te krijgen. Zonder hem was het ons niet gelukt.

<< Terug naar Voorbereidingen