<< Terug

Onze eigen duurzaamheid.

De AfricAlive expeditie is vanaf het allereerste moment opgezet als motorexpeditie. Maar hoewel een tocht vanuit Nederland naar Zuid-Afrika op de motor het meest avontuurlijk is, staat de motor nou niet bepaald bekend om zijn duurzaamheid. En hoewel we hebben uitgezocht wat de mogelijkheden waren om onze tocht duurzamer te maken, was dit zeer beperkt. We hadden slechts vier maanden om alles op poten te zetten, waardoor tijd onze grootste vijand was. We zaten namelijk vast aan de opening en het afsluitende symposium van het lustrum van de TU Delft.

Zo vielen ideeën over alternatieve brandstoffen zoals bio-ethanol af, omdat dit niet in Afrika verkrijgbaar is. Een tankwagen met brandstof laten meerijden leek ons hiervoor ook niet bepaald duurzaam. Technieken als zonne-energie waren te onbetrouwbaar en niet geschikt voor een tocht als dit. Daarom werd er besloten om met conventionele verbrandingsmotoren te gaan rijden. Dit was betrouwbaar, brandstof was (vrijwel) overal verkrijgbaar, en het was qua financiële middelen en tijd de meest reële optie.

En alhoewel we maar al te goed beseffen dat fossiele brandstoffen eindig zijn en we deze nu aan het opmaken zijn, compenseren we wel al onze CO2 uitstoot door het aanplanten van bomen, waardoor onze bijdrage aan het versterkte broeikaseffect, en dus de daar mee samenhangende klimaatveranderingen, nul is. Dit doen we in samenwerking met de Compensatiepolis, één van onze sponsoren. De compensatiepolis is een verzekering, waarbij er in de premie zit inbegrepen dat alle CO2-uitstoot gecompenseerd wordt, terwijl hier niet extra voor betaald hoeft te worden.

Daarnaast hebben we op het dak zes zonnepanelen geïnstalleerd, welke via een regelaar onze twee accu’s opladen. We hebben namelijk naast de conventionele autoaccu een tweede accu bij ons, welke enkel door zonne-energie wordt opgeladen. Aan deze accu zit een 220 Volt sinus omvormer, waar we vervolgens al onze electrische apparatuur, zoals laptops en camera’s mee kunnen voeden. Erg handig, zodat er – mocht de toestand van de weg het toelaten – tijdens het rijden gewerkt kan worden.

Ook hebben we een aantal bedrijven benaderd welke een solar backpack leveren, een rugzak met een geïntegreerd zonnepaneel, waar apparatuur die je bij je draagt, zoals telefoon, Mp3 speler, e.d. aan opgeladen wordt. Op deze manier konden ook de motorrijders in duurzame energie voor hun elektrische apparatuur voorzien. Door problemen met de levering en een op stapel staande introductie van een nieuwe versie van zo’n rugzak, is dit helaas niet gelukt.

<< Terug naar Voorbereidingen