<< Terug

Media

Eén van de belangrijkste tegenprestaties die wij als studentenstichting te bieden hebben aan potentiële sponsoren is, naast een direct contacten met de universiteit, media-aandacht. Toen we begin februari fulltime begonnen te werken aan het opzetten van deze expeditie, had het benaderen van deze partijen dan ook de hoogste prioriteit. De eerste week benaderden we alle grote Nederlandse dagbladen via email, en deze werden later telefonisch nagebeld. Daarna maakten we een inventarisatie van tijdschriften en vakbladen die op enigerlei wijze raakvlakken hadden met duurzaamheid, Afrika, unieke expedities en/of jongeren. Na één week hadden we positieve reacties van enkele grote partijen, zoals de Sp!ts voor een column, de telegraaf voor een groot artikel en enkele universiteitsbladen, zoals de TU breed uitgeven krant, de Delta.

Parallel hieraan richtten we ons op andere belangrijke media, zoals televisie en radio. We maakten afspraken bij RTL Productions, Discovery Channel, AVRO, RTV West, RNN7, Radio1 en nog een groot aantal andere partijen. Bij sommige partijen was er geen plaats voor onze ideeën, met anderen maakten we concrete afspraken voor materiaal dat wij aan zouden kunnen leveren voor uitzendingen, maar altijd waren de gesprekken leerzaam voor ons. De beste ideeën kregen we door te praten met deze grote partijen. Ook maakten we afspraken met individuele programmamakers, zoals de makers van Delft Blauw, een programma van de TU Delft, uitgezonden op RTL. Net als bij enkele anderen werd ons voorstel hier enthousiast ontvangen, maar konden er nog geen concrete afspraken worden gemaakt, omdat de het groene licht voor een derde seizoen nog niet was gegeven. Na twee weken, met een aantal (in)formele toezeggingen op zak, voelden we ons zeker genoeg om de eersten potentiële sponsoren te benaderen.

Terwijl we druk op zoek gingen naar sponsoren, bleef het zoeken naar nieuwe mediacontacten één van onze hoofdprioriteiten. Al snel werd duidelijk dat het directe contact dat wij als studenten met de universiteiten van Delft en Rotterdam onderhouden van grote waarde was voor sommige potentiële sponsoren, en zo besloten we om onze energie ook direct te richten op studenten via universiteits- en studentenbladen. Al snel maakten we deze groep nog breder door ook jongerenbladen, zoals TED, aan te schrijven.

Langzaam maar zeker groeide onze lijst met mediacontacten, en zo konden we ons steeds zekerder presenteren naar de verschillende bedrijven toe. Tijdens de voorbereidingen merkten we op dat, naarmate de tijd vorderde, de aandacht voor ons project steeds groter werd. Dit was zeker zo nadat we in mei op Radio1 bij het programma Vroege Vogels verschenen. Een groot aantal mensen hadden ons gehoord en reageerden enthousiast. Na deze uitzending werden we dan ook vaker uit eigen initiatief benaderd door bladen en regionale kranten, welke geïnteresseerd waren in het plaatsen van een artikel.

De week voordat we vertrokken waren we gast van de week op de radio bij Omroep Brabant, waar we iedere dag vertelden over de onze voorbereidingen van de expeditie. De zoektocht naar media-aandacht kwam naar mate de tijd vorderde in een opwaartse spiraal terecht, die zichzelf versterkte doordat verschillende media ons nu uit eigen beweging gingen benaderen. Een paar goede voorbeelden hiervan tijdens de expeditie zijn mambopoint.tv, een initiatief van de NCRV welke vanaf oktober 2007 uit gaan zenden op een eigen kanaal op internet, en Schooltv. Daarnaast heeft ook Llink laten weten geïnteresseerd te zijn om ons in het programma, Llinke Soep te laten verschijnen als we terug zijn. Daarnaast is er sinds Juni 2007 ook een expositie over onze expeditie in het Techniek Museum in Delft te zien, en staat er in de maanden september en oktober een levensgroot model van de waterpiramide langs de A13. Een ludieke manier om bekendheid voor onze expeditie te genereren.

Een laatste aandachtspunt waar we veel energie in hebben gestoken is nieuwe media. Het is een trend, vooral onder jongeren, om steeds minder televisie te kijken en kranten te lezen, dit wordt ook wel de traditionele media genoemd, en steeds aandacht te hebben voor de nieuwe media. Nieuwe media is een breed begrip, waar het internet onder valt. Mensen gebruiken tegenwoordig in plaats van televisie steeds vaker webtelevisie, zoals YouTube en tvgids.nl, en een groeiend aantal mensen raadpleegt verschillende bronnen op internet voor het verkrijgen van nieuws, zoals blogs. Daarnaast zijn mensen lid van sociale-netwerksites, zoals Hyves, en sturen mensen elkaar links met leuke foto’s of filmpjes door, dit wordt ook wel een viral genoemd.

Zo zijn er tal van mogelijkheden om een groot publiek te bereiken. Onze intersite gebruikt enkele handige trucjes om hoger op de zoekresultaten van zoeksites, zoals Google, te komen. Op deze manier is onze site steeds beter te vinden op internet, en genereren we de komende jaren nog steeds hits op onze site. Het is daarom belangrijk dat we interessant zijn voor een groot publiek, nu en in de toekomst. We zijn daarom onlangs begonnen met het vertalen van onze site in het engels, en door meerdere feiten te vermelden op onze site. Ze vermelden we nu ook op de site hoe wij deze expeditie op hebben gezet, en tegen welke problemen we zijn aangelopen. Zo houden we de pagina in de komende jaren hopelijk interessant voor een breed publiek. Een duurzame oplossing dachten wij!

<< Terug naar Voorbereidingen