MotorenHoe begin je met je keuze van de motoren? Idealiter voldoet je motor voor honderd procent aan alle eisen die je stelt. In werkelijkheid is het een compromis tussen verschillende kwaliteiten. De start voor onze oriëntatie was in het boek The Adventure Motorcycle Handbook. Hierin staan de belangrijke eisen voor een geschikte motor en staat ook een top tien van geschikte motoren waaronder ook de Yamaha XT. De punten ter overweging zijn:
De keuze voor een motor is dus een afweging tussen alle bovenstaande technische aspecten en belangrijker nog beschikbaarheid en budget. Voor ons studenten zijn budget en beschikbaarheid misschien nog wel de belangrijkste overwegingen, en gesterkt door de ervaringen van o.a. Sjaak Lucassen die met zijn Yamaha R1 vijf jaar lang over de wereld heeft gezworven begrepen we ook dat het hebben van een motor belangrijker was dan het vinden van de meest geschikte motor. Met deze informatie in ons achterhoofd zijn we in November 2006 naar de motorbeurs in Utrecht gegaan om te kijken wat er allemaal beschikbaar was en om te kijken welke bedrijven er geïnteresseerd zouden zijn in het leveren van motoren. Het was uiteraard in dit stadium, 7 maanden voor vertrek, nog te vroeg om een duidelijk beeld te kunnen schetsen van de hele reis, de media aandacht en het nut voor een motoren leverancier om ons te voorzien van 3 motoren. Wat wel duidelijk werd was welke bedrijven graag geassocieerd wilden worden met dit soort grootse studenten initiatieven, en Yamaha reageerde veruit als meest enthousiaste voor ons idee. Toen we een aantal maanden later het project een stuk verder hadden geconcretiseerd werden de gesprekken met Yamaha ook serieuzer. In overleg met Yamaha hebben we toen de keuze kunnen maken. De afwegingen die wij gemaakt hebben resulteren in de keus voor de Yamaha XT660R Dakar. Yamaha Nederland was bereid om drie motoren ter beschikking te stellen. De ‘Yamaha XT660R Dakar’ is de laatste telg in de XT serie die al meer dan 25 jaar meegaat. De XT heeft een bewezen staat van dienst qua degelijkheid en robuustheid. Deze ééncilinder motor combineert zo lichtgewicht met betrouwbaarheid. De motor zelf is uitgerust met de laatste elektronica wat een bepaald risico met zich meebrengt, echter hebben wij voldoende kennis om eventuele reparaties uit te voeren en van Yamaha Nederland alle benodigde reserve onderdelen mee gekregen. De XT660R heeft 48 pk en kan daarmee een topsnelheid halen van 170 km/uur (zonder koffers) en is standaard uitgerust met een kofferset een groter windscherm en een sterke bash-plate. De motoren hebben we de eerste 1000 km in Nederland ingereden met speciale inrijd motorolie. (Yamaha is één van de weinige motorleveranciers die motoren nog aflevert met speciale inrijd olie om de levensduur van de motor te verhogen.) Hierna hebben de motoren nog een grote beurt gekregen en hebben wij nog een duidelijke uitleg gekregen over het onderhoud. Op 7 Juni waren we klaar om weg te rijden. Om ook onszelf goed voor te bereiden hebben Doenan, Alexander en Bogdan een terreinrijdcursus op de motor gevolgd. Hieronder een compilatie van een dag zweten in de Nederlandse polder. |