<< Terug

Motoren

Hoe begin je met je keuze van de motoren?

Idealiter voldoet je motor voor honderd procent aan alle eisen die je stelt. In werkelijkheid is het een compromis tussen verschillende kwaliteiten. De start voor onze oriëntatie was in het boek The Adventure Motorcycle Handbook. Hierin staan de belangrijke eisen voor een geschikte motor en staat ook een top tien van geschikte motoren waaronder ook de Yamaha XT.

De punten ter overweging zijn:

  • Gewicht van de motor: Voor het rijden op de snelweg heb je het liefst een iets zwaardere motor met genoeg kracht op hoge snelheid en een rustig geluid voor de lange afstanden. Voor off-road heb je het liefst een zeer lichte motor voor wendbaarheid, met voldoende koppel bij lage snelheden en toerentallen.
  • Aantal cilinders: Hoe meer cilinders de motor heeft hoe vloeiender hij loopt en hoe robuuster de motor (een cilinder kan uitvallen maar dan kan de motor nog steeds lopen) Hoe minder cilinders hoe lichter de motor.
    Elektronica: Voordelen van elektronica zijn het zuiniger en beter lopen van de motor (injectiemotor), de beveiliging (startblokkering) en veiligheid (Hellingshoek schakelaar die de motor uitschakelt als deze valt). Nadeel is dat op verafgelegen bestemmingen vaak de nieuwste technologieën niet beschikbaar, bekend en te repareren zijn. Reserve onderdelen zal je dus zelf mee moeten nemen alsmede de kennis om de motor ten allen tijde te kunnen repareren.
  • Katalysator: Veel landen hebben geen loodvrije benzine. Als de gekozen motor een katalysator heeft slaat deze dicht door het lood dat aanslaat op de katalysator waardoor de motor uiteindelijk zijn uitlaatgassen niet meer kwijt kan en dus niet meer zal lopen.
  • Compressie verhouding: De compressieverhouding heeft te maken met het laagste octaangehalte dat de motor aan kan. Hoe hoger de compressieverhouding hoe hoger het minimum octaan gehalte. In Nederland hebben we een standaard octaangehalte van 95 (Euro 95) Maar vooral in derde wereld landen is het octaangehalte lager en kan soms zelfs onder de 80 komen.
  • Zit ie lekker? Heel belangrijk, per slot van rekening ga je een hele lange tijd op de motor zitten. (Tip van Arjan Brouwer: Koop een wielrenners broek met zeemleren zitvlak.)

De keuze voor een motor is dus een afweging tussen alle bovenstaande technische aspecten en belangrijker nog beschikbaarheid en budget. Voor ons studenten zijn budget en beschikbaarheid misschien nog wel de belangrijkste overwegingen, en gesterkt door de ervaringen van o.a. Sjaak Lucassen die met zijn Yamaha R1 vijf jaar lang over de wereld heeft gezworven begrepen we ook dat het hebben van een motor belangrijker was dan het vinden van de meest geschikte motor. Met deze informatie in ons achterhoofd zijn we in November 2006 naar de motorbeurs in Utrecht gegaan om te kijken wat er allemaal beschikbaar was en om te kijken welke bedrijven er geïnteresseerd zouden zijn in het leveren van motoren. Het was uiteraard in dit stadium, 7 maanden voor vertrek, nog te vroeg om een duidelijk beeld te kunnen schetsen van de hele reis, de media aandacht en het nut voor een motoren leverancier om ons te voorzien van 3 motoren. Wat wel duidelijk werd was welke bedrijven graag geassocieerd wilden worden met dit soort grootse studenten initiatieven, en Yamaha reageerde veruit als meest enthousiaste voor ons idee. Toen we een aantal maanden later het project een stuk verder hadden geconcretiseerd werden de gesprekken met Yamaha ook serieuzer. In overleg met Yamaha hebben we toen de keuze kunnen maken.

Contract tekenen bij Yamaha

De afwegingen die wij gemaakt hebben resulteren in de keus voor de Yamaha XT660R Dakar. Yamaha Nederland was bereid om drie motoren ter beschikking te stellen. De ‘Yamaha XT660R Dakar’ is de laatste telg in de XT serie die al meer dan 25 jaar meegaat. De XT heeft een bewezen staat van dienst qua degelijkheid en robuustheid. Deze ééncilinder motor combineert zo lichtgewicht met betrouwbaarheid. De motor zelf is uitgerust met de laatste elektronica wat een bepaald risico met zich meebrengt, echter hebben wij voldoende kennis om eventuele reparaties uit te voeren en van Yamaha Nederland alle benodigde reserve onderdelen mee gekregen. De XT660R heeft 48 pk en kan daarmee een topsnelheid halen van 170 km/uur (zonder koffers) en is standaard uitgerust met een kofferset een groter windscherm en een sterke bash-plate. De motoren hebben we de eerste 1000 km in Nederland ingereden met speciale inrijd motorolie. (Yamaha is één van de weinige motorleveranciers die motoren nog aflevert met speciale inrijd olie om de levensduur van de motor te verhogen.) Hierna hebben de motoren nog een grote beurt gekregen en hebben wij nog een duidelijke uitleg gekregen over het onderhoud. Op 7 Juni waren we klaar om weg te rijden.

Om ook onszelf goed voor te bereiden hebben Doenan, Alexander en Bogdan een terreinrijdcursus op de motor gevolgd. Hieronder een compilatie van een dag zweten in de Nederlandse polder.

<< Terug naar Voorbereidingen